Tankar om äggdonation.

Mitt uppe i all den här oron och den plåga det innebär att vänta ett barn och tycka att hela världen beror på om det lilla livet mår bra där inne i mig så är jag så otroligt lycklig för att vi får vara med om det här. Jag tänker på vetenskapen och tacksamheten gentemot den och att Pyret bannemig inte är något jäkla mirakel utan resultatet av vetenskaplig forskning och flera års arbete och hundratusentals miljoner kronor som till sist (och alldeles för sent) resulterade i ett Nobelpris och ett älskat och efterlängtat liv i mig. 

Samtidigt tänker jag på alternativa sätt att få barn på. På adoption, som jag bland annat frågat Cecilia om här. På människor som inte har egna äggreserver eller spermier, på lesbiska par som tack och lov kan få hjälp i Sverige även om det går långsammare och är besvärligare och på bögpar (och frågan om surrogatmammor som jag ännu inte har avhandlat i min lilla hjärna eftersom det är en så svår moralisk fråga) och att det är i princip omöjligt för dem att adoptera eftersom det är tillåtet i teorin men omöjligt i praktiken. 

Och så tänker jag på den oerhörda lycka det innebär att vänta ett barn och att den största gåva jag någonsin skulle kunna ge någon annan (som vill gå den vägen) är möjligheten att vara gravid. Hur skulle jag kunna förvägra någon det om jag själv känner att jag kan bidra till det? Jag är medveten om att det är långt ifrån alla som känner att de skulle kunna ge bort en könscell som de annars skulle mensat bort en månad, men det handlar inte om det, det handlar om hur jag känner. Och jag känner att jag vill donera. Jag vill donera när jag fått så många barn jag vill ha, oavsett vilket sätt de kom till oss på. Jag vill donera om jag känner att jag orkar efter att själv ha gått igenom många påfrestande hormonbehandlingar. Jag vill donera om jag känner att jag kan gå igenom äggplock igen utan att morfinet verkar. Förhoppningsvis kan de ge mig något annat, alternativt söva mig eller droga mig rejält mycket mer de kommande gångerna, för liknande smärta har jag (ännu inte) varit med om. Så. Det finns många omständigheter som kan sätta käppar i hjulen på vägen. Men om jag orkar och kan vill jag absolut donera ägg i framtiden. Det är viktigt tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Mette

Finaste,

Vilken fantastisk och osjälvisk kvinna du är!



Jag har också gått omkring med dessa tankar, att jag vill bidra med något, om jag kan och får. Jag tror nämligen jag är för gammal. Vet du hur gammal man får vara, som högst, för att få donera?



<3 Solskenskramar <3

2011-08-13 @ 14:30:16
URL: http://mettemaarit.blogspot.com
Postat av: Orättvisan.

Äsch! :) Du är ju lika fantastisk du!



Jag vet faktiskt inte hur gammal man får vara, gränsen borde ju vara samma som för IVF, tror jag... Det får vi ta reda på!



Åh, solskenskramar behöver vi här för här är det regn (i vanlig ordning)! Kramar!

2011-08-13 @ 15:04:10
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Mette

Ang bältet så har jag faktiskt redan ett sådant. Det hjälper litegrann, men inte fullt. Jag ska prata med BM när jag ska dit den 24:e.



Kramar...igen! :)

2011-08-13 @ 15:55:00
URL: http://mettemaarit.blogspot.com
Postat av: ruht.

Ironi med detta är: För ungefär 24 timmar sedan så satt jag och pratade med Honom om att jag vill äggdonera.. :].

Du är fin du!

<3

2011-08-13 @ 23:42:33
URL: http://labbstorken.blogspot.com
Postat av: Orättvisan.

Haha, vad stört! DU kan va fin! <3

2011-08-14 @ 11:29:56
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: ettvanligtliv

Vad fint. Har också tänk på det och kommer säkert att återuppta de tankarna när jag fött de barn vi vill ha. :)

Kram <3

2011-08-14 @ 22:26:09
URL: http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se
Postat av: Cecilia summerar

Goda tankar från god kvinna!

Eftersom jag är så hemskans gammal var inte ÄD tillåtet i Sverige på den tid mina ägg var mest aktiva :-) Nu är de tynande, och jag undrar ändå om jag skulle ha varit så god som du eftersom mina äggplock var det värsta i smärtväg jag upplevt...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0