Förlossningsbrev.

Jag har ju hemtenta nu så istället för att skriva tenta har jag: 

1. Brutit ihop x antal gånger över foglossning och brist på hjälp.
2. Skrivit förlossningsbrev tillsammans med honom. Det var roligt! Såhär blev det: 

Förlossningsbrev för [mitt namn] (och [hans namn])

Innan förlossningen:

 

  • Jag har deltagit i yoga för gravida och hoppas kunna dra nytta av detta under förlossningen. Vi har gått på föräldrakurs men tyvärr inte profylax som vi hade önskat.
  • Jag har haft mycket foglossning och sista månaden väldigt ont i svanskotan vilket har gjort att min pepp inför förlossningen till viss del har omvandlats till oro över att bryta svanskotan under förlossningen.

 

Under förlossningen:

 

  • Jag har ett stort kontrollbehov och vill veta allt som händer med mig och runt mig. Det är viktigt att ni hela tiden informerar om vad det är som händer och varför. Det är även viktigt att ni involverar [hans namn] i detta. Jag vill också löpande få bekräftat att allt är normalt/ser bra ut och att barnet mår bra.
  • Erbjud gärna lavemang vid ankomst till sjukhuset.
  • Jag är öppen för all typ av smärtlindring förutom sterila kvaddlar. Det är dock viktigt att ni informerar om smärtlindringen, vilka effekter och bieffekter de kan tänkas ha samt rådgör med oss båda innan beslut om typ av smärtlindring fattas. Det är även viktigt att jag blir informerad om när jag kan få epidural och när det är sista chansen att få den. Jag vill dock kunna vara aktiv och kunna gå även efter smärtlindring.
  • Påminn mig gärna om att det finns möjlighet att bada, jag älskar att bada!
  • Eftersom jag har haft så ont i svanskotan den sista graviditetsmånaden oroar jag mig för att bryta den under förlossningen. Därför har jag funderat mycket på vilken förlossningsposition som kan vara lämpligast för mig. Jag vill helst inte föda i gynställning eftersom jag inte kan ligga på rygg och har läst att det är störst risk att man krossar svanskotan då. Prata gärna med mig om olika förlossningspositioner och deras fördelar och nackdelar.
  • Jag är (såklart) rädd för bristningar i mellangården och såg på Uppdrag Granskning om grova förlossningsskador. Det fanns ett sätt att förhindra dessa som kallades ”perinealskydd” som ni gärna får använda er av.
  • Jag är rädd för kejsarsnitt och om det blir nödvändigt är det mycket viktigt att ni informerar tydligt och lugnande om det. Jag har aldrig blivit opererad förut. Det är även viktigt att [hans namn] är så involverad i vad som sker som möjligt och får ta hand om barnet efteråt. Jag känner oro inför att separeras från barnet efter födseln.

 

När barnet är fött:

 

  • Jag vill få upp barnet på bröstet så fort det går.
  • Ifall ni måste springa iväg med barnet efter förlossningen vill jag att [hans namn] aldrig lämnar barnets sida. Jag vill dock att någon sjukvårdspersonal stannar med mig och lugnar och informerar om vad som händer.
  • Vi vill att avnavling sker först när flödet mellan moderkaka och barn har avstannat. Detta är mycket viktigt för oss. [Hans namn] vill klippa navelsträngen.
  • Jag vill kunna amma och få hjälp och stöd om det krånglar.
  • Jag vill absolut att [hans namn] ska stanna med mig på BB över natten. Jag är väldigt rädd och orolig för att behöva vara utan honom de första nätterna.

 


Tänkte att det säkert kan vara till nytta för någon annan än mig? Det blev kanske lite långt, men vi skrev ut och markerade de viktigaste bitarna med markeringspenna så att man snabbt kan få klart för sig vad som är viktigast för oss. Det där med lavemang kanske är mer än vad ni ville veta, men när vi var på förlossningskurs berättade barnmorskan om det och avslutade med ett "Så det tackar vi ja till!" Så det tackar jag ja till. Och egentligen vill han inte alls klippa navelsträngen, men jag tvingar honom diktatoriskt nog att göra det efter allt jag gått igenom med sprutor och äggplock! Haha!


Kommentarer
Postat av: När storken flyger förbi

Jag tycker det är helt realistiskt och bra skrivet! Spännande :)

2011-12-02 @ 18:43:21
URL: http://http://vararstorken.blogspot.com/
Postat av: ruht.

Galet bra skrivet, och om det är ok så lånar jag gärna några delar av erat brev för egen del [?!]. Känner nämligen rätt så exakt likadant, förutom det med kejsarsnittet som jag då inte är skraj inför - men du har skrivit allt bättre än vad jag nog någonsin kunnat göra..



Hoho, din ticker står på 34 dagar idag.. Naaahaaajs! :]



<3

2011-12-02 @ 19:44:03
URL: http://labbstorken.blogspot.com
Postat av: Orättvisan.

Hoho! Vad roligt, tack så mycket!



Låna på, jag har själv lånat lite från ivfresa.blogg.se som jag tyckte skrev så bra! :)

2011-12-02 @ 23:39:39
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Orättvisan.

Och på tal om tickern, den har gått så sjuuuuuuukt långsamt på sistone! Måste vara nåt fel på den! ;)

2011-12-02 @ 23:40:24
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Lina

Ser ut som ett bra förlossningsbrev :) jag skrev ett men hade inte alls användning för det då vi tog allt som det kom, men det blev ändå perfekt så om det blir en nästa gång tänker jag inte skriva ett utan bara ha en bra kommunikation med barnmorskorna som jag hade sist.



Innan tänkte jag att jag SKA bada, men när man väl låg där och jag blödde ganska mycket i öppningskedet så sket jag fullständigt i badet. Lavemang ville jag ha innan en kompis berätta att för henne så börja det inte verka förrän i krystningsskedet...biiiiig mistake HAHA :p när värkarna väl satte igång hemma så fick jag ändå springa på toa stup i kvarten så lavemang behövdes inte (onödig info :P), och för nästan alla kommer det ändå lite bajs och det är ändå inget man märker. Jag var LIVRÄDD inför att bajsa på mig men när man väl gör det så kan man inte bry sig mindre. Trust me ;) då vill man bara ha ont monstret som orsakar en smärta HAHA!



Jag är också kontrollfreak men alla på förlossningen fick mig att känna mig väldigt trygg och medveten om allt som försigick även om jag inte fick den förlossning som jag var beredd på. Men det är kanon att ni är så förberedda, så kan vi bara hoppas att det blir som ni tror och hoppas :)



Lite tankar från mig bara..Kraam <3 <3

2011-12-02 @ 23:54:20
URL: http://rocktroll.blogg.se/
Postat av: Orättvisan.

Lina: Ja, såklart får man ta allt som det kommer. Tänker också att det emsta i brevet är självklara grejer. Men jag tror att en stor del i brevskrivandet är att man snackar ihop sig med sin partner så att han (eller hon) kan vara ens språkrör om man tappar bort sig i smärtorna! :)



Kraaaaaaaaaaaamar! <3!

2011-12-03 @ 12:37:14
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Lina

sv: Tack söta du, jag Vilda är ganska gullig om jag får säga det själv haha :)



Om du känner dig mesig titta inte på min blogg nu då haha :P



Kraaam <3 <3

2011-12-03 @ 18:30:32
URL: http://rocktroll.blogg.se/
Postat av: ettvanligtliv

Jättebra! Skulle typ kunna göra en copy-paste på detta och spara tills det är dags för oss! Hoppas förlossningen blir allt du vill och att de verkligen tar till sig dina ord.

Kramar <3

2011-12-03 @ 18:44:52
URL: http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se
Postat av: Cecilia summerar

Det är helt crazy och helt UNDERBART att du snart är mamma. Det där med bäst-före-datumet var fantastiskt att läsa. Liksom förlossningsbrevet.

Jag är SÅ glad över att drömmen snart är verklighet. Snart är hon här!

Hurra och kram

2011-12-03 @ 19:17:44
URL: http://cecilia.ekhemmanet.se/
Postat av: Mette

Men, vad duktiga ni har varit!

Själv har jag inte skrivit något brev, förutom ett litet kortfattat tillsammans med min BM(?)..Knasigt?



Nu är det nära för er. :)



KRAMAR <3

2011-12-04 @ 18:07:23
URL: http://mettemaarit.blogspot.com/
Postat av: Isabel

låter ju jättebra och som att ni verkligen tänkt och förberett er så gott det går. mitt brev såg ungefär likadant ut ler och mycket av det jag skrev följdes.



jag valde dock inte lavemang, det sägs att det är bra för barnet med bakteriefloran från bajset när det kommer ut... så lite bajs är bara bra. haha! men förstår om folk vill rensa rent, så gör det du!



kram kram!

2011-12-04 @ 22:37:39
URL: http://minelvie.blogg.se/
Postat av: Isabel

Nej men Gud nej, det behövde du inte skriva! Var inte det jag menade.

Det viktigaste är att du har ett brev ni är nöjda med och som hjälper er att få en förlossning ni är nöjda med.



Massa kramar!

2011-12-05 @ 14:31:59
URL: http://minelvie.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag hann aldrig lämna in mitt förlossningsbrev. Det skedde så hastigt och lustigt alltihop :) Det gick ju bra ändå för tro det eller ej men det gick att föra en dialog trots åtta timmars krystvärkar :) Tänk, snart är det er tur!

2011-12-09 @ 08:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0