Skrivkramp.

Både här och där. Jag måste verkligen börja skriva på min uppsats nu. Den ska ju vara färdig innan hon den däringa kommer. Nåväl, det ska nog gå bra. Men det är mycket annat som tar upp mina tankar nu. Julen till exempel. Vi ska fira jul ensamma i år och om man tänker efter lite för mycket inser man ju att det är alldeles otroligt sorgligt. Så det ska man undvika, tänka efter alltså. Ensamfirandet beror på att vi inte orkar åka upp eftersom jag är höggravid och jävlig, har ont i alla fogar och är alldeles för tjock. Bil vill vi inte åka för vi är alldeles för nojiga båda två och vädret kan ju slå om snabbt och tåg vägrar jag med den här magen och allt folk och trängas bland klappar, nätack! Så vi blir sittandes här. Däremot hade jag gärna haft mamma och pappa här men eftersom mamma får sin cellgiftsdos bara två dagar innan julafton vet vi att hon kommer att må dåligt och vara trött och det är det ju ingen som kan göra något åt. Nä, det blir en annorlunda jul i år och jag längtar alldeles så det gör ont i hela mig efter att fira med mamma och pappa för förra året firade vi med hans familj och det betyder att det är tre långa år mellan jularna med min familj. Åh, suck. Men som jag sa till mamma, och som jag får trösta även mig själv med: Nu har vi tagit det här beslutet och det får vi stå för och det är inget vi kan sitta och älta och vara ledsna över för det tjänar ju inget till, då hade vi ju kunnat handla annorlunda. 

Jag ska försöka göra julen till sådan den alltid varit i min familj. Samma saker på frukosten, lunchen, eftermiddagen, och julbordet. Och det här med att skapa "sin egen jul" blir helt enkelt fortsätta med mina traditioner eftersom han inte har några egentliga traditioner som är viktiga för honom. Det enda var att han ville lägga till rödbetssallad och köttbullar till lunchen, haha det har man ju på julbordet, men jag vill ju inte vara den som är den så det är OK med mig. Och så är han ju smålänning och vill ha potatis (but why? Det finns ju Janssons?) på julbordet så det får han också bestämma. Och så har vi köpt ett pussel att lägga. Jag har aldrig lagt ett pussel i hela mitt liv för jag har alldeles för dåligt tålamod, men det blir nog supermysigt. 

Och så är det lite sorgligt att vi inte heller firar juldagen med släkten som vi brukar. Men det är ju det där med bil och tåg och javafan, vi har ju haft skitmysiga stunder med familjen i höst så vi ska väl klara oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0