Äggplock och embryofail.

Jaha, igår var vi "äntligen" på äggplock. Det var ingen särskilt trevlig upplevelse kan jag be att få tala om. Däremot var det trevligt att få 10 mg stesolid vilket gjorde att all nervositet var som bortblåst och att världen snurrade lite grann. Jag tyckte dock att de var för snåla med morfinet för satan i gatan vad ont de gjorde då och då. Märkligt ändå, för jag brukar trots allt ha en ganska hög smärtgräns. Min kära älskling hade hoppats på lite morfinyrande och preppade mig med lite stödord innan ingreppet så som "enhörning", "troll" och "tomtar". Den effekten uteblev dock eftersom jag koncentrerade mig på att andas. Jag var så koncentrerad på att andas så jag "glömde" titta på ultraljudskärmarna där man fick se hur läkaren sög ur äggen ur äggblåsorna och skärmen från labbet där man fick se hur de samlade upp äggen med en pipett. Men min pojkvän tittade och sa att det såg häftigt ut, han "såg" även när jag fick ont för det var när hon stack hål på äggblåsorna och sög ut innehållet.
Jag vill dock lugna er som har kommande äggplock, det gjorde ofta under ingreppet inte ont alls.
Vi hade slagit vad om resultatet, min man och jag, jag hade gissat på 10 och han på 6. Lägg märke till att jag hade 27 äggblåsor och att vi tog i i underkant för att inte bli besvikna. Jag vann. Exakt tio ägg blev det. Idag fick vi veta att han vann lite också eftersom vi fick veta att det var 6 ägg som var mogna.
När äggplocket var klart fick vi frukost och sedan tog vi en taxi hem.
En sak som slog mig var att de är så himla himla gulliga och rara och omhändertagande där på RMC och jag blev så himla glad och rörd och tyckte att de var såå fina. Jag skulle vilja säga det till dem men för dem är det ju bara ännu en dag på jobbet. Tänk vilken insats de gör!
När vi kom hem blev jag nerbäddad under täcket i soffan av min älskling som sedan gick och köpte en våg, för det måste man ha, ett kilo godis för det måste man ha, Ben&Jerrys Strawberry cheescake för det måste man ha, en tidning för det måste man ha, och var sin räkmacka för det MÅSTE man ju ha. Sedan spenderade vi dagen tillsammans i soffan och mös vid tanken på att våra ägg och spermier skulle träffas vid lunchtid. Sedan lagade han lasagne och så tittade vi på film i soffan och somnade och sov där hela natten.
Vid tio imorse ringde jag RMC för att höra hur många embryon vi fått.
"Jaa, det var ju 6 ägg av 10 som var mogna och av dem är det 2 som är befruktade idag. Du får komma hit imorgon och få tillbaka 1."
"Jahaokejtacksåmyckethejdådå." Sa jag eftersom jag blev så ställd av det dåliga resultatet.
Så nu känns allt skit och det känns som att det här kommer att gå åt helvete och vi får väl se om de överlever till imorgon om det nu är så jävla dålig kvalitet på dem. Jag är arg och ledsen och besviken på att de bromsade min äggutveckling för det hade väl varit bättre om de hade fått ut fler ägg så åtminstone tre eller fyra eller fem hade kunnat bli befruktade i alla fall?
Om det blir ET (Embryo transfer) så kunde vi inte få tillbaka två eftersom det är våran första gång och för att jag är "för ung". Dra åt helvete. Jag vill ha tillbaka båda två för det lär ju inte gå att frysa den som blir över ändå!
Om det inte blir ET drar de nog inga poäng och då känns det som om det är mycket de kan rätta till till nästa gång. Jag vill inte att det ska bli någon nästa gång. Jag vill att det ska bli tvillingar.

Kommentarer
Postat av: Icka

Jäälit skumt det där att man inte kan få bestämma SJÄLV över SIN kropp, ja vill med hellre ha 2! Bara sverige som ä så mesiga juhe...men du

Grattis till 2 finägg som kommer överleva o ett av dem kommer fästa som en envis sugpropp i din livmoder i 9 lååånga månader!

Ta hand om dej!

kram

2011-02-11 @ 13:25:13
URL: http://ickans.blogg.se/
Postat av: ruht.

Jag förstår din irritation & håller med om att man borde få två insatta om man själv vill det [det är ju två, inte octomum liksom].. Hoppas dock även att du kommer ur besvikelsen, och ser det som att det där ena ägget du får - verkligen är ditt & hans perfekta lilla ägg som ska frodas och må bra i din kropp - där pyret hör hemma tills det är dags att komma ut.

Jag håller fortfarande alla tummar att det ska gå bra & jag tror att det kommer att gå bra!!



kram

2011-02-11 @ 17:30:59
URL: http://labbstorken.blogspot.com/
Postat av: Orättvisan.

Herregud vilket dåligt skrivet inlägg jag skrev, fullt av stavfel och felformuleringar, men det verkar som om ni förstod vad det stod ändå?



Ja vad fan, om jag nu är så jävla ung borde min kropp palla en tvillinggraviditet bra/bättre också väl?

Just nu är det svårt att vara positiv och morgondagen kommer vara en rysare fram till att vi kommer till RMC. Usch. Jag hatar det här.

Tack för er pepp. Kram.

2011-02-11 @ 17:45:53
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Baltazaar Admin

Ja...du vet att jag vet hur det känns eftersom du läst om mitt massive failure... var stark! det kommer gå bra!

2011-02-11 @ 23:29:58
URL: http://baltazaar.blogg.se/
Postat av: Linda

Hur är dagarna som ruvare? Själv är jag trött hela tiden o mår lite illa.. samt lite svullen mage efter ÄP.. Upprepar gång på gång att jag hoppas att embryot fastnat, vad ska jag annars skylla på?! ;) Känns så himla overkligt det här.. antingen är våra liv förändrade för all framtid from nu.. eller så väntar stor besvikelse. Svårt att greppa!

2011-02-12 @ 12:21:14
Postat av: moi

Klart man vill bestämma själv och vill att det ska bli två på en gång kanske.. Fast jag tänker också att de ju är experterna och vet mer om det och nog tar rätt beslut, eller jag hoppas att det är så i alla fall.



Tycker du beskrev väldigt bra hur det går till. Och jag ska komma ihåg det där med godis och tidning, våg har jag redan så det behöver jag inte köpa :)

2011-02-13 @ 11:46:44
URL: http://jagstryperkatten.blogspot.com
Postat av: Orättvisan.

Ja, det är klart och det känns ju faktiskt mycket bättre att ha fått tillbaka ett toppenembryo än två halvdana! :)



Godis, tidning och Ben&Jerrys! :)



Lycka till! Kram!

2011-02-13 @ 12:28:19
URL: http://orattvisan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0