Barnmorska direkt - kan jag hjälpa till med något?

Vi har läst på internet att man kan ringa MVC för att skriva in sig redan i vecka 6. Tur att vi råkade stöta på den informationen av en slump för annars hade vi nog inte ringt förrän efter VUL:et i vecka 8 och här i Malmö ska det tydligen vara svårt att få tid. 

Så han ringde Barnmorska Direkt (Via Direkt - kan jag hjälpa till med något?) som vi har här i skåne. De tar emot alla samtal rörande alla frågor man kan tänkas ha om kvinnliga besvär, cellprover, blödningar, missfall, graviditeter och födslar - you name it! Och bland annat så placerar de ut folk som ska bli föräldrar (WOHO!) på det MVC som de tillhör. Men så började han i alla fall samtalet med: "Ja hej, vi har en liten unge på väg!" Haha! Kul eftersom de även tar emot samtal från folk som är på väg att föda, men det visste ju inte han så han fortsatte: "Ja hon är i vecka 6!" Hahaha! Halleda... 

Nåväl. Nu har vi alltså fått tid för informationsmöte för förstagångsföräldrar och det äger rum på tredje våningen på Kvinnokliniken, alltså på samma ställe som RMC är. Preggon borde vara portförbjudna på den våningen, förutom de preggon som har tillverkat sitt innehåll på samma våning. Nåväl, det är en annan historia. Men jag kan ju säga att det inte hade varit roligt att stöta på 40 gravida glada par när man ska på sitt första (eller andra, tredje eller fyrtioelfte) möte på RMC. 

Vi har dessutom fått tid för den där inskrivningen på MVC. Men där och då gör man inte ultraljud. Hallå?! Visste ni att man inte gör ultraljud förrän i vecka 18? Jag visste inte. Stackars, stackars vanligt folk. Tur att man är IVF:are! Det känns bra och härligt och nu har vi alltså tre graviddatum framför oss att se fram mot. Visst har jag tvivlat och undrat om vi veeeeeeerkligen borde ringa MVC såhär tidigt men vad fan. Jag är gravid nu så jag tänker VARA gravid nu och skulle jag få missfall så skulle jag bli lika ledsen ändå. Så nu tänker jag vara gravid! (Jag vet, ni har hört det förut, men det tåls att upprepas.)

Jäklar vad besvärligt det kan vara att vara gravid såhär i början förresten och särskilt såhär på våren. Alla vill dricka öl, hela tiden. Träffade en av mina favoriter på jobbet idag: "Säg till när du vill ta en öl!" Jovisst,  det hade varit fint. Närsomhelst om ett år kanske?

Kommentarer
Postat av: Äggmadame

Jag håller med, vi var på RMC på mas i måndags, för många putande magar!!!

2011-05-13 @ 16:57:43
URL: http://aggmadame.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0