Tack Förskingringskassan!

Uh, blir trött bara av att tänka på att jag nu ska skriva detta blogginlägget. Jag orkar liksom inte! 

Men. Såhär är det:

Jag jobbade i Danmark ett par år innan jag återgick till studierna. I Danmark hade jag en rekorderlig lön. Så hygglig att jag, när jag började plugga igen, fick lov att ta högre lån vilket man får om man har vant sig vid en högre levnadsstandard än låtosssägaenvanligdödligtjugenånting-student. Detta beslut från CSN grundades på min deklaration från danmark översatt i svenska kronor. Dessutom så jobbar jag ju extra. Så förutom CSN på typ 10 000 så får jag ungefär 2-3000 kronor extra varje månad. Det är ju ändå en minskning på ett antal tusen från den danska lönen, men a woman's gotta do what a woman's gotta do. 

När jag så slutade jobba i Danmark för ett par år sedan hade vi försökt bli gravida i ett halvår redan och vi hade ju tänkt från början att det hade varit så himla bra att bli preggo, vara mammaledig i dänmärk (eftersom man får vara ledig i ett år med typ full lön, på mitt jobb) och SEN börja plugga igen. MEN. Nu gick det ju inte riktigt så lätt och av ren självbevarelsedrift återgick jag till Sverige på heltid för att plugga. Men ordentlig som jag är kollade jag upp hur det skulle fungera med föräldrapenning när man jobbat och sedan börjar plugga, barn fanns ju inom en inte allt för lång framtid (trodde vi). Jag ringde Försäkringskassan för att fråga hur jag skulle gå till väga och de försäkrade mig om att jag INTE behövde anmäla mig på arbetsförmedlingen (som jag hade hört att man kanske skulle behöva göra) eftersom jag skulle studera. Ska man studera är man ju inte arbetslös och dessutom är ens SGI skyddad i tre månader, så sålänge glappet mellan arbete och studier inte överstiger tre månader är ens SGI skyddad och det gjorde det ju inte, jag hade bara ett par semesterveckor över jul och nyår innan skolan började. 

Så i våras när vi äntligen blev gravida tänkte jag att det är nog dags att jag börjar med det här direkt, det kanske inte går så smidigt som om man jobbat i Sverige. Mycket riktigt. Jag började med det här innan sommaren och IGÅR fick jag veta att min SGI är nollad på grund av att jag INTE gick till arbetsförmedlingen första dagen efter att jag slutat jobba i Danmark, för det där med tre månaders skydd gällde visst bara om man jobbat i Sverige! 

Jag: Så det är egentligen erat fel att jag inte får någon föräldrapenning? 
Nina på förskingringskassan: Näe, det är ju regeringens fel.
Jag: Fast det var ju ni på försäkringskassan som sa att jag inte behövde gå till arbetsförmedlingen och att min SGI var skyddad i tre månader?
Nina på förskingringskassan: Eh, ja. 

ALLTSÅ BEHÖVER JAG SÄGA ATT JAG BLIR SÅ INUTTAHELVETESJÄVLATRÖTTOCHFÖRBANNAD?! Hur fan kan de ens tillåta sig att bara haspla ur sig något som de uppenbarligen inte har en jävla aning om och som sedan förstör folks ekonomiska situation i ett helt jävla år?! Uh. 

Vidare fick jag veta att "det inte spelar någon roll" vart det där med att man INTE har tre månaders skydd mellan arbete och studier om man jobbat i Danmark står. Nu vet jag att det gör det ju visst eftersom jag fick två månader på mig att överklaga beslutet. Vilket jag ju såklart kommer att göra. de vet inte vem de gett sig på: Paragrafryttaren no1. Och överklaga ska man ju alltid, även om man inte får rätt eftersom "utsaga från myndighet är bindande" enligt en av våra juristvänner. Pfft! Nåväl, imorgon är det jag som ringer Nina igen. Dessutom behöver jag fråga ytterligare en grej som hon som ringde upp mig idag från Föräldrapenningsavdelningen (såklart) inte kunde svara på. Det verkar som att det är en kvalifikation man måste ha för att få jobba få föräskringskassan: Att inte veta ett jävla skit. Det står nämligen klart och tydligt på deras hemsida att det finns något som heter Studietids-SGI, men ingenstans finns det att läsa vad det innebär eller vad som krävs för att man ska få det och det visste såklart inte heller damen som ringde mig idag. Det skulle jag ta med Nina tyckte hon, så det tar jag med Nina. Undrar egentligen vad hon ville som ringde idag? 

Pust.

Kommentarer
Postat av: Mia W (aurora79)

FYYYYY vad det ska vara krångligt med allt när det gäller FK!! hatar oxå

2011-11-03 @ 00:10:23
Postat av: Lina

sv: Tack sötis :) och ja vi var dragna haha!!



Hata fk när dom är såna. Jag har inte haft så stora problem med dom som tur är men det är väll bara en tidsfråga :S



Kram!!! <3

2011-11-03 @ 22:27:13
URL: http://rocktroll.blogg.se/
Postat av: Emalda

Men vad håller de på med? Nu vet de inte vem de jävlas med... Go get them tiger!

2011-11-04 @ 11:26:44
URL: http://plussaplease.wordpress.com/
Postat av: myggan

vilka idioter!! fy va trist

2011-11-04 @ 11:57:20
Postat av: Cecilia summerar

Suck känns som en underdrift.... men ändå: SUCK!

Hoppas på att du fått bättre besked efter fortsatt kamp. Tack för länkning o hälsning!

2011-11-04 @ 22:17:48
URL: http://cecilia.ekhemmanet.se/
Postat av: Vilja Våga Kunna (Linnea)

Hej! Jag saknar dig! Tog mig äntligen tid att leta reda på din blogg igen! Så härligt, nu är det inte långt kvar!

Tråkigt att det verkar som om (har inte hunnit läsa tillbaka så långt.. varför tar man tag i sånt här vid midnatt? :))din grav. har varit jobbig med foglossning m m.

Jag läste upp vad du skrev om FK för min sambo, som är jurist, han jobbar ju inte med sånt här just men så här sa han: "Kolla om inte deras tillämpning strider mot rfo 1408/71." Hoppas att det kan hjälpa nåt.

Många kramar!

2011-11-10 @ 00:46:25
Postat av: Orättvisan.

Men TACK Linnea och din sambo! :D Jag ska genast kolla upp detta! Lovar att skriva till dig på FL inom en snar framtid! <3!

2011-11-10 @ 18:41:35
URL: http://orattvisan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0