26

Sydsvenskan fortsätter sin barnlöshetsmission och låter mig idag förstå att jag har haft min fertilitetspeak. Nu går det utför. Mellan 20 och 25 ska man vara! När man är mellan 26 och 30 börjar fertiliteten dala. Nu spelar det ju ingen roll att jag var 24 när vi började försöka och ändå inte blev preggo men det spelar ju roll ur fertilitetssynpunkt nu eftersom det är nu vi är hardcore och kör hela baletten med IVF och allt. Det spelar roll ur äggsynpunkt. Maskineriet ska funka och fortfarande producera ägg med kvalitet. Nu verkar det ju tack och lov som att jag sparat på mig en del ägg genom åren genom att helt enkelt inte släppa iväg dom och därför verkar jag ha en rätt schysst äggreserv. (Tror jag. Jag har ju aldrig fått se några siffror på det.) Problemet är bara att de ska vara av hög kvalitet också och det är väl där det börjar faila efter 25 då kan jag tänka mig. Inte för att det verkar vara sån jäkla fara på taket, det finns ju de som har det värre. Lite mer intressant fakta:

Genomsnittsåldern för minskad fertilitet för kvinnor är 31.
Risken för missfall är dubbelt så stor hos någon som är 36 gentemot 23.
Genomsnittsåldern för sterilitet (är det verkligen rätt ord?) hos kvinnan är 41. 

Nåväl, ingen kan beskylla oss för att inte ha börjat försöka i tid. Unga som vi var (är?), pluggar fortfarande och bor fortfarande i hyreslägenhet mittistan. Har läst om alldeles för många som har pluggat färdigt, skaffat jobb, köpt hus och först sen fattat att det inte går vägen för att tycka att vi gör fel val. Vi vill ha barn när vi pluggar för att ha möjligheten att vara hemma tillsammans och dela rakt av på allting. Nu verkar ju ödet vilja annorlunda och kanske hinner jag bli färdigutbildad tills vi får barn. Men förhoppningsvis inte! 

Åh, jag är så laddad nu! Jag kan inte vänta på att vi ska komma igång! Jag tänker på det hela tiden och tänker att Nu jävlar! Nu är vi redo på ett annat sätt. Förberedda på vad som komma skall. Mogna, redo och med erfarenheten av hur det går till. Det känns bra och vi är inte alls oroliga som vi var förra gången. Känner oss redan gamla i gemet. Som att vi kan det här. Förra gången var uppvärmning, nu kör vi på riktigt!

Kommentarer
Postat av: ruht.

Tack igen för att du lägger upp länken med artikelserien.. Lite skrämmande dock att läsa, hej press.. Tur att man ändå är 27, så då har man ju några år på sig att försöka även med Ivf, utan att det blir akut sämre.



Peppar peppar på att bli mamma innan 30 :].



kram & tack så jätte mycket för låten föressten!! den var heelt i min smak! <3

2011-03-17 @ 14:12:36
URL: http://labbstorken.blogspot.com
Postat av: Orättvisan.

Eller hur! Men som sagt, vi borde vara ganska lyckligt lottade då egentligen som får hjälp på traven med IVF och dessutom INNAN 30!



Peppar peppar på det!



Göttans! Tänkte det! :) Kram!

2011-03-17 @ 14:38:56
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: ettvanligtliv

Jag antar att du har PCO-äggstockar alltså? Tycker inte att du ska oroa dig för åldern. Du är ung och har många ägg, tänk så istället. Kram!

2011-03-17 @ 14:51:35
URL: http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se
Postat av: Orättvisan.

Ja alltså, jag vet inte, för de "är inte intresserade av att diagnostisera" mig av någon underlig anledning. Men jag tror det! :) Kram!

2011-03-17 @ 18:47:23
URL: http://orattvisan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0