Rutinultraljud i vecka 19.

Det är en förlamande trötthet som har slagit till. Inte riktigt lik den där illamående tröttheten som man led av i början av graviditeten, utan mer plain trötthet liksom. Skön trötthet, som att man kan somna här och nu oavsett var man är. Det är nog hög tid att börja knapra de där järntabletterna nu alltså. 

Igår var vi så äntligen iväg på rutinultraljudet. Jag var, i vanlig ordning, så nervös att jag höll på att dö innan. Att vi fick vänta i tio minuter efter avtalad tid gjorde inte heller saken bättre. Jag hade både hjärtklappning och yrsel innan vi fick komma in. Vi träffade återigen underbara barnmorskan B-M (som för övrigt är den enda i sverige som skrivit en lärobok om ultraljud) och hon tyckte det var väldigt onödigt att slösa energi på att vara nervös. Hon skulle bara veta hur mycket man tycker det är som står på spel. Alldeles särskilt när man gjort IVF eller eventuellt varit med om andra hemska grejer i samband med detta ultraljud.

Jag hade tidigare funderat på om jag kanske skulle blunda till jag fick höra att allt såg bra ut, men i stundens hetta glömde jag bort det och istället såg jag direkt ett hjärta slå fint på skärmen. Sedan gick hon igenom ansikte - ingen gomspalt, magsäck - fylld, sedan kom vi till hjärnan och jag höll på att dö men den såg bra ut - one down one to go, och så kontrollerade hon hjärtat som såg perfekt ut med fyra kammare! Vilken lättnad! Barnet är friskt! Och trots att vi hamnade mitt i ett gympapass kände jag inte ett skvatt! Nu kan jag sluta oroa mig över att jag knappt känner något, livmodern ligger nämligen i framvägg. Sedan frågade vi om vi kunde få veta könet och det fick vi, så nu vet vi både Pyrets kön och namn! Eftersom Pyret är lik sin mamma och ska födas på nästan samma dag och därmed bli en enveten liten stenbock så vägrade h*n visa ansiktet och ge oss en profilbild, trots att vi försökte få till det väldigt länge. Så idag bjuder jag bara på en bild när h*n tittar bort, lite åt höger liksom: 



Man ser även navelsträngen som en korv framför magen. Och att de glömt ändra klockan till sommartid. 

Jag fick vara lugn i ungefär fyra timmar tills jag åkte bil med min bror och han tvärnitade varpå säkerhetsbältet drogs åt hårt mot magen. Sedan dess har jag knappt eller inte alls(?) känt av Pyret och det gör mig våldsamt orolig. 

Idag var det en bonnig typ som (på grov skånska) kommenterade mina tatueringar och sedan sa: "Själv har jag mina barns namn på armarna och får jag ett barn till ska jag tatuera in IDIOT i pannan!" Höö höö höö... Well, det sa du nog till fel person herrn. Till en 1. gravid 2. fd (blir det någonsin det?) ofrivilligt barnlös. 

För övrigt är jag väldigt stressad över vår boendesituation. Vi vill flytta till ett lugnare område, men det verkar praktiskt taget omöjligt att hitta en ny lägenhet/byta lägenhet. Detta, att inte kunna boa som jag vill och att inte vara säker på om man ska flytta hipp som happ om vi hittar något bättre, gör mig stressad så till den milda grad att vi nu bestämt oss för att stanna. Jag har bott i den här lägenheten i sex år och jag har älskat den men nu känns den mest som ett gissel. Han har bott här sen vi flyttade ihop och allra helst skulle vi vilja ha något nytt, något som är VÅRT. Vi har hela tiden levt här som om vi vore på väg och jag vill inte det längre. Så ikväll bestämde vi oss för att vi stannar här, med risk för att bli skjutna i någon slags uppgörelse på gatan utanför, men för att kunna skapa en trygg punkt i tillvaron. Vi målar om, möblerar om, flyttar sovrummet för att minska oljudet från grannarna och imorgon är det jag som ringer hyresgästföreningen för att få hjälp att sänka hyran och hyresvärden för att hota med det ena och det tredje och kräva lite jävla ordning på torpet. Nu jävlar är det krig!

Kommentarer
Postat av: baltazaar

Vilken FANTASTISKT söt liten perfekt bebis! åååååååååå!!!! :D Vad skönt att allt är bra med bebben, och du ska se att boendet är det sista ni kommer tänka på sen när det är dags :)

GRATTIS till en frisk och fin bebis!!

2011-08-10 @ 22:36:30
URL: http://baltazaar.blogg.se/
Postat av: ruht.

Hoho så jädrans fin är piraten!! Huuuur bra som helst juh! :]

<3

2011-08-10 @ 23:53:50
URL: http://labbstorken.blogspot.com
Postat av: Elin

Helt perfekt! Och vilket lugn hon är Britt-Marie, man vill bara träffa henne varje vecka, jag tror hon vet mer än hon visar om oss IVFare och om vad som faktiskt kan hända på dessa RUL. Stort Grattis till er lilla bebis:) och lycka till med kampen med grannar m.m.

2011-08-11 @ 08:17:01
URL: //http://eileenclothes.blogspot.com/
Postat av: Mette

Pyret är superfin! Nu blev jag ju faktiskt nyfiken på vad h*n är för kön och vilket namn ni valt. :)



<3 Bamsekramar <3

2011-08-11 @ 10:22:17
URL: http://mettemaarit.blogspot.com/
Postat av: storken

Åhhh vad skönt att allt är bra. Bebisen ser verkligen jättefin ut! och jo, jag är oxå rätt nyfiken på könet :)

2011-08-11 @ 12:52:33
URL: http://vararstorken.blogspot.com
Postat av: Cecilia summerar

Lycka. Lycka. Lycka.

Jag var också orolig. Det har hänt för mycket tragedier på UL-fronten hos andra bloggare. Så jag är SÅ glad med er!

KRAM och lycka till med boandet

Postat av: Anna

Grattis till ett lyckat ultraljud :)

2011-08-12 @ 09:20:56
URL: http://playtheworld.wordpress.com
Postat av: langtarefterliten.blogg.se

Åh vilken fining! Grattis till ett lyckat ultraljud! ♥ Och jösses vad fort tiden går, redan halvtid! Grattis till det också. Kram

2011-08-15 @ 15:55:47
URL: http://langtarefterliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0