Årets första julklappar - en bildkavalkad!

I nästan en vecka nu har det legat en avi på hallbordet till oss från "Kultomtarna". Hmm, har vi tänkt... Vem fasen kan det vara ifrån? Ingen har sagt ett knyst så vi har inte haft en aning. Så idag efter dagens föräldrakurs med tema amning och livet efter förlossningen var vi i närheten av Posten och passade på att lösa ut paketet. "Den där handstilen känner jag igen!" tänkte jag. Jag är ganska kick ass på handstilar måste jag säga. Så när vi kom hem, sura och trötta (jag har varit ett monster hela dagen idag, jag förståååååår inte hur vissa dagar bara kan vara botten och alla är såå irriterande), satte vi på teven för att titta på Luciafirandet som sändes imorse på SVT (Han: "Vilket barn tror du är ett IVF-barn?") och käka lussebullar, pepparkakor och dricka glögg. I mitten där någonstans när lussebullarna fått gjort sitt för humöret kunde vi inte hålla oss längre så vi öppnade paketet (Hallå! Vi kunde ju inte veta om det var paket i paketet HELLER! ;) ) och titta vem det var ifrån: 


Allas vår Ruht! Med BULLEN i magen och allt! Jamen, jag menar: Hur fin får man vaaaaaaaaaaaa?! 
<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3


Finaste, finaste! Det är så man smäller av av kärlek efter en jobbig dag! 

Och vad var det i då? Jo...


Mina favvisar - juleskum! Mums! Och två superfina klädpaket till Piraten! 


En suuuuuuuperfin klänning och en suuuuuuperfin blåvitrandig body! Det märks att hon har lärt sig vår stil, den där Ruht!


Och en jääääättefin slipover i orange/gul/brun slipover och en jääättefinbody med små små bruna... äpplen, tror vi! Hans reaktion? "Men, hur ska de klä sitt barn? Varför vill inte dom ha de här kläderna?!" Så: Spot ON! Tack så jättejätteJÄTTEmycket fina du och fina ni! VärldsBÄST! 

Om ni undrar över de halvkackiga bilderna så är det för att vi lånat en kamera att känna och klämma lite på inför ett eget kameraköp! Man vill ju få fina bilder när hon den lilla väl kommer, men som ni ser ovan är det jäkligt svårt att få till det!Här kommer lite fler:


En liten "julbricka" som jag tog med mig för att käka här framför datorn. Julmust, juleskum, mörk choklad med hallon i och en klutt av mandelmassan jag skulle haft att göra julgodis av men som nu snart är uppäten av mig istället! 


Och så den lilla tomten som vi fick med oss från mamma och pappa som låg gömd bland kläderna jag haft när jag var liten. Den är till oss alla tre för den har ett hjärta på magen, sa mamma! <3!

God jul på er alla fina och särskilt till dig och din han och din Bulle, fina fina Ruht

Slut på bilder för dagen! För övrigt håller vi på med något HELT SJUKT! Jag kommer ju från halland och i halland är ju grönkål något av det viktigaste på julbordet och eftersom mamma är sjuk och inte orkar hålla på och laga mat i överflöd dagarna i ända (hallå, det förstår väl jag det) så då tänkte jag att jag kunde göra det! Åtminstone till oss och till bror med familj som bor i skåne. Jag måste ju ändå lära mig någon gång! Så mamma skickade ner 3 kilo grönkål (vet ni hur STORA grönkål är?) för här nere kostar grönkålen 30 kronor kilot mot 10 hemma i halland. Jomen. Så den repade vi och frös in för ett tag sedan. "Repa" är halländska för att dra av själva bladen från stängerna såattsäga, och idag fick jag höra en fin historia från farmor om hur jag var med henne och hennes bror nere i källaren och repade grönkål (då snackar vi mängder) när jag var pytteliten och hur jag var sååååå tåååålig (jag har världens sämsta tålamod) så jag berättade det för honom som skrattade och sa att det måste ha varit min kusin. Nåväl. För att koka den här jäkla kålen krävs det i alla fall mad skills i form av matlagningskunskap och man får inte lov att använda en köttbuljongtärning (som mamma helt förståeligt höll på att strypa pappa för när han föreslog, klart, om man kokat på det här omständliga viset i mer än trettio år vill man väl inte höra att ens arbete är lika mycket värt som en buljongtärning!) utan man ska koka egen köttbuljong och för att koka egen köttbuljong krävs det ju kött. Så vi, två helt förlorade köttnybörjare, tog oss in i en köttbutik här på Möllan och bad att få högrev, fläsklägg och ett märgben. Hur mycket av något visste vi inte och inte heller om det skulle vara rimmat eller färskt. Så köttgubben (slaktaren?) skakade på huvudet åt oss och höftade litegrann. Hur som helst blev det en jäkla massa kött för 100 spänn! Billigt tänkte vi, dyrt sa mamma. Fantastiskt det där. Vi måste verkligen börja köpa kött i köttbutiken och grönsaker på torget. Därmed basta. Nåväl, nu kokar det iaf en jäkla massa kött tillsammans med en jäkla massa grönsaker och julkryddor i en (inte tillräckligt) stor gryta på spisen. Och där ska det koka i ett par timmar till tills det är dags att koka kålen i någon timma i buljongen som blir. Just nu ser det ganska vidrigt ut men jag tänker att alla de där danska tanterna på teve som lagar riktigt redig mat från början och på heeela djuret och mamma och farmor för all del och även mormor i sin himmel (även om hon aldrig lagade grönkål, hon var ju smålänning) nog är GANSKA stolta över oss. Men är det någon gång allt ska lagas från grunden så är det baska mig på julen! Tamejfan. (Ja, konstaterade igår när vi kollade igenom filmerna att jag svär som en bortsbindare, det låter kanske fult men jag kan välja mina tillfällen om det skulle krävas och jag tycker det är en trevlig egenskap på kvinnor i 50-årsåldern så jag behåller nog det så det finns där när det beger sig.)

Hepp hepp! 

Uppdatering: 
Fick precis det här MMS:et av pappa, angående halläningens nedärvda kärlek till grönkål:


(Lite småttigt, men ni kanske ser ändå?)



Kommentarer
Postat av: Heléne

Åååååååh, vad gott med hemgjord buljong! Det hamnade raskt bland mina övriga "när jag kommer ut från sjukhuset ska jag äta..."-cravings. Fast till skillnad från kebab, platta McD-burgare och flottiga pommes tar det ju tid att koka en god buljong... Hmm.

2011-12-13 @ 21:18:53
URL: http://helenetroedsson.wordpress.com
Postat av: Orättvisan.

Mmm! ja, den var supergod! Helt sjukt god faktiskt! :D Och fläsklägget smakar ljuvligt också, så mört och fint! Tyvärr är min han lite äckelmagad och kan inte äta/smaka på det bara för att det ser så nasty ut, även om han tycker det är gott (trams!) och som han sa till sin mamma: "Ja, det här blir nog en gång om året, resten av dagarna blir det nog pizza och burgare!" ;)

2011-12-13 @ 22:49:59
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: baltazaar

Åh sån fiiint! :)

2011-12-14 @ 12:37:46
URL: http://baltazaar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0