Inskrivning!

Idag var vi på inskrivning hos barnmorskan. Det var jättejätteroligt! Jag tycker att alla etapper i den här proceduren är jättejätteroliga.

Det enda jag tidigare fått höra om barnmorskor och det man gör där är att man får skäll angående sin vikt så jag blev jätteförvånad när jag vägde mig, inte hörde något vidare om det och sedan till på köpet fick höra att jag är smal! Pluspoäng till henne! Hon var dessutom jättejättebra. Supertrevlig och rolig och tog sig tid och en speciell sak som var bra och positivt var att hon hela tiden talade till oss båda och inte bara till mig. Hon refererade till OSS som GRAVIDA. Jätteviktigt tycker jag. Och han förstås.

När vi sedan hade pratat om allt som skulle pratas om var det dags för det viktiga, nämligen att lyssna på Pyrets hjärtljud! Först kände hon på min livmoder och Martin fick komma fram och lära sig känna hur den låg. Jättehäftigt. En rolig grej med det är att vi hela tiden har läst att "Vid den här tiden börjar livmodern stiga upp ovanför blygdbenet" och "Nu når livmodern fem centimeter ovanför blygdbenet" så där har vi gått och känt och klappat alldeles förgäves eftersom det visade sig att det som jag trodde var kalaskulan på magen i själva verket var livmoder med tillhörande bebis. Mitt på rakt fram! Jag som trodde det var tarmar! Så nu kan jag stolt gå där och puta bäst jag vill i vetskapen om att det faktiskt är bebisen! Nåväl. Sen var det dags att lyssna med vad jag antar är en doppler. Hon förvarnade om att det kunde vara svårt att hitta om man hittade det över huvudtaget samt att det kunde ta lite tid. Nästan direkt fick vi höra Pyrets hjärta! Det var jättehäftigt! Hjärtat slog i 149 slag/minut.

Varje gång man får ett livsstecken från den i magen blir man så lycklig och lättad, så går det två dagar och sen är man lika orolig igen. Hur ska det gå de där veckorna mellan ultraljudet i vecka 18 och det i vecka 32?! Det är ju dubbelt så lång tid! Fast då får man åtminstone lyssna och det är ju faktiskt nästan lika underbart! 

Imorgon ska jag tyvärr göra glukosbelastning. Det är tidigt men de vill att jag ska göra det eftersom min pappa har diabetes. Så klockan 6 imorgon bitti ska jag häva i mig 3 dl sockerlösning, sedan ska jag lägga mig igen och vara där klockan 8 för att ta ett prov. Sen ska jag hem igen, sova en timme och sen jobba. Jag kommer vara död på jobbet. Undrar hur jag ska kunna somna efter en sådan sockerchock? 

Gårdagens craving: Citron. Han fick gå och köpa citron klockan 22 på kvällen. Jag åt en hel. 

Dagens craving: Luktsuddigum. Tänk att äta ett sådant! Mmm...

Kommentarer
Postat av: Hon

vad kul med inskrivning. grattis till det =)



sommartårta till dig!

2011-07-19 @ 16:11:22
URL: http://ivfresa.blogg.se/
Postat av: Lina

Härligt att höra att allt står rätt till för du skriver ju aldrig i tråden, men så har det blivit med alla gravidisar :( kram.

2011-07-23 @ 20:08:12
URL: http://rocktroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0