Sommarsegt.

Inläggen sinar överallt på internätet vad det verkar som. Likaså är det här. Jag orkar inte sätta på datorn om dagarna/kvällarna och oftast så finns det bättre saker att göra om sommaren än att sitta inne vid datorn och deppa. Försökte skriva ett inlägg från telefonen innan från soffans horisontalläge så att jag fick sagt åtminstone någonting (om än meningslöst), men det gick inte! Min telefon och blogg.se är alltså inte kompatibla. Trist. 

Dagens nyhet: Man får (helst) inte äta salmiak och lakrits när man är gravid. Då kan barnet få beteendestörningar, dålig slutledningsförmåga samt ADHD. Bummer. Mina cravings de senaste dagarna har varit salmiakbollar. Stora svarta sådana med mjukt saltlakritssalmiakgojs inuti som man kan finna på Hemköp och eftersom det stod såhär i appen: "If she craves something, make sure there is plenty of it and don't eat it!" så gick ju han och köpte ett halvt kilo sådana där bollar som jag hetsätit både i förrgår, igår och idag. Tills jag fick för mig att googla. Taskigt läge. No more mr. Salmiakboll for me...

Kommentarer
Postat av: Mette

Fina,

Jag la ju upp en bild på vinet i mitt inlägg. ;)



Kramar

2011-06-12 @ 20:59:39
URL: http://mettemaarit.blogspot.com/
Postat av: Mette

Var har du lyckats hitta sådan information? Det där låter faktiskt skrämmande, om det stämmer ang salmiak och lakrits. Hoppas dina cravings börjar luta sig mot något annat snart då, något annat som förhoppnings bara är bra för kropp och själ! ;)



Kärlek och kramar

2011-06-12 @ 21:11:53
URL: http://mettemaarit.blogspot.com/
Postat av: Anonym

"Högst 50 gram lakrits



Godis ger inte så mycket annat än kalorier, och därför bör man äta det med måtta. Som gravid kan man behöva tänka på hur mycket lakrits man äter, särskilt om man äter mycket salt. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer bör man inte äta mer än 50 g lakrits om dagen när man är gravid."



Tips: lyssna bara på vad livsmedelsverket och andra myndigheter säger, för det finns så jävla mycket bullshit, myter och teorier därute. Livsmedelsverket är det enda som säkerställer sig på sanningar, inte rykten.

2011-06-12 @ 21:16:03
Postat av: Anna

Det där är ju bara skitsnack.



Min mamma vräkte i sig salta fiskar under sin graviditet med mig. Jag har inte ADHD eller någon annan bokstavskombination. Jag har inte beteendestörning eller dålig slutledningsförmåga. Jag är snarare ganska så smart och bra ;) Och jag är dessutom född med kejsarsnitt, mina två syskon också. Ingen av oss är allergisk eller har fått ngn annan sjukdom som det sägs att man får av att bli förlöst till den stora världen via kejsarsnitt. Så förbannad jäkla bullshit tror jag det är. Så ät lakrits och njut.



Och vad gäller salami och ostar så tänker jag också att det är mycket skrämselpropaganda i det också. Jag menar vad äter kvinnorna kring medelhavsområdet? Deras barn är inte sjukare än våra och de dricker ju till och med vin!



Säger inte att du ska dricka vin men det jag menar är att jag tror att vi i Sverige har ganska extrema kostråd vad gäller gravida. Vi kan ju för sjutton knappt äta något utan dåligt samvete.



Jag har också lakritscraving. Åt en hel påse Dragster i fredags, fan så gott det var.



Kram på dig.

2011-06-13 @ 09:46:50
URL: http://playtheworld.wordpress.com
Postat av: Lina

Hej orättvisan! Jag heter lina och är i samma situation som ni varit i. Jag har ingen att fråga och ventilera mina tankar. Kan jag få fråga dig? Har du någon mailadress där man kan vara mer privat? Och grattis till ert mirakel!!!

2011-06-13 @ 13:42:19
Postat av: Orättvisan.

Mette: Ahaaa, men såg inte vad det hette! :)



Anonym: Jupp, men är man saltoman som jag överskrider man lätt 50 g per gång (och vad är per gång? Räcker det att man pausar 5 min? ;) ) det är ju inte ens 2 sådana där bollar. :(



Anna: Mmm, dragster! Det ska jag nog köpa! :)

2011-06-14 @ 11:56:59
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Orättvisan.

Lina: Självklart! Jag kan svara på dina frågor så gott jag kan, mailadressen är orattvisan [at] gmail [punkt] com

2011-06-14 @ 12:04:29
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Lina

sv: ja fy fan vad läskigt med reborn dockor :S fick en kommentar precis från någon som kände en av tjejerna jag länka till som kalla mig störd i huvudet osv för att jag "snacka skit" om dom. Men hallå...hört talas om yttrandefrihet liksom? Tycker inte att det är konstigt att jag tycker det är sjukt stört :P



Du ska bara veta hur mycket saltlakrits jag åt jag när väna Vilda. Craving på djungelvrål. Fast hon är visserligen hyperaktiv så kanske har ADHD, men alla ungar som är aktiva lär ju inte vara sjuka :)

2011-06-14 @ 15:59:30
URL: http://rocktroll.blogg.se/
Postat av: Orättvisan.

Hahaha! Är det sant? Ja, men det ÄR ju helt sjukt!



Hahaha, du är för rolig! Läste Rocky igår, då sa han:"Nuförtiden finns det ingen som bara är 'en jobbug jävel' längre, alla har ADHD."

2011-06-14 @ 16:40:34
URL: http://orattvisan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0