Suck.

Jag har ju berättat tidigare om Barnmorska direkt, dit man ringer om man... vill ha hjälp med något som överhuvudtaget handlar om, tja, kvinnliga besvär av alla de slag. Nu har jag i alla fall dragit slutsatsen att där sitter det ett gäng inkompetenta surkärringar som (inte mina ord) antagligen får provision för varje person som de lyckas få att vända sig någon annanstans. Trist. 

Igår ringde jag för att för tredje gången böna och be om ett NUPP-test. Jag hade läst på Region Skånes hemsida att KUB-test ger man endast till de som är över 33 eller till extra oroliga föräldrar. Och eftersom jag tycker att vi är extra oroliga föräldrar (hallå, vi har ringt och tjatat 3 gånger! Hallå, vi har gjort IVF! Hallå! Hallå?) så försökte jag en gång till. Men det blev tvärnej och barnmorskan förklarade att KUB-test gör man eeeeenbart för att kontrollera om barnet har hjärtfel (eh, ja eller för att kontrollera kromosomsjukdomar, försökte jag) men nej! Det gör man enbart för att kontrollera om barnet har hjärtfel och det är ingen mening att göra. Ja, och så var det ju det där med kromosomsjukdomar, försökte jag IGEN. Nej, då får du göra fostervattensprov! Sa hon. Det kan du få göra...
Men det vill jag ju såklart inte göra i onödan och så försökte jag förklara att man väl i vanliga fall brukar göra ultraljud först och om man då får en risksiffra kan man ju utifrån den bestämma om man vill gå vidare och göra ett fostervattensprov och att ett fostervattensprov vill man väl inte göra i onödan eftersom det innebär en förhöjd missfallsrisk? Då nästan skrek hon att "Det FINNS inga risksiffror!" Nähä, så vad är alla de här 1:1200 eller 1:85 och så vidare? Är inte det risksiffror? Sa jag inte utan gav upp istället för jag förstod att hon antagligen inte hade en jävla aning om vad vare sig KUB eller NUPP var. Så jag drog mitt IVF-kort istället och försökte med: "Nu är det ju så här att vi har gjort IVF och då får man (i bästa fall) ETT barn gratis av staten och då vill man ju gärna veta att det barnet är friskt?" Men inte heller det bet på surtanten och jag förstod att hon nog inte heller visste vad IVF var. Så jag la på och hon fick förhöjd månadslön i form av ännu en som vände sig någon annanstans.

Så jag ringde en privat klinik här i stan istället och skrev in mig. Och hör och häpna! Där börjar man med ett läkarsamtal där man gör ultraljud. Så det fick vi, nästa vecka, utan att ens be om det. Tyvärr var de så uppbokade att inskrivningssamtalet med barnmorska inte kunde ske förrän i slutet av sommaren, men det är väl inte såå viktigt tänker jag? Jag lever ju hälsosamt efter bästa förmåga.

Jag vet inte om vi som genomgått IVF på något vis har blivit vana vid att bli behandlade mjukt och fint och med största förståelse av vårdpersonal och att det är därför som den här krocken med Barnmorska direkt känns så hård och brutal? Förutom gårdagens tråkiga bemötande kan jag ge er två andra exempel på klantigheter som inträffat med samtal med dem den senaste tiden: 
1. Jag ringde för jag hade käkat (rå) lax på sushi, var överdrivet nojjig och behövde egentligen bara bli lugnad. Efter en timme i telefonkö möttes jag av: "VARFÖR gjorde du det?!" (Eeh, för att det står på livsmedelsverkets hemsida att det är OK?) och blev sedan uppmanad att ringa infektionskliniken istället. 
2. Vår andra vän som nyligen gjort IVF hade skitmycket "mensvärk" om nätterna och ringde även hon in för att bli lugnad, men fick istället veta att "Det var ju INTE bra" men fick inte komma på ultraljud för att kontrollera att allt stod rätt till utan fick bara flera gånger veta att det INTE lät bra men att det också kunde vara så att hon beskrivit smärtan fel? 

Argh, jag blir så ARG!

Kommentarer
Postat av: Icka

Ja arg är det minsta man blir det är fan våra skattepengar som vi snällt betalar som ger oss "fri" sjukvård o det ska inte innebära otrevlig sjukvård...usch för gamla bitterfittor!

2011-06-15 @ 13:20:26
URL: http://ickans.blogg.se/
Postat av: ruht.

Men vafaan. Jävla muppar! .. Jag ska fan starta en grupp där man motar bort folk som inte ska ha det jobbet dom faktiskt har. GAAH så arg jag blir!

[Men hejja den privata kliniken, och hejja dig som står på dig!]



kram!!

2011-06-15 @ 14:09:50
URL: http://labbstorken.blogspot.com/
Postat av: Mette

Ibland undrar man vad som står i deras platsannonser till alla dessa tjänster. "Är du sur, bitter, jävligt otrevlig och en klimakteriekossa - då är jobbet ditt!



Bra att du stod på dig men trist att hon inte ens förstod dig.



Kram, Fina!

2011-06-15 @ 15:59:45
URL: http://mettemaarit.blogspot.com/
Postat av: baltazaar

Riktiga muppar verkar de som!

2011-06-15 @ 23:21:56
URL: http://baltazaar.blogg.se/
Postat av: langtarefterliten.blogg.se

Men usch o fy vilka hemska och felplacerade människor!! =( Byt jobb för fasen liksom =(



Hoppas att du mår bra i alla fall ♥ Kram på dig!

2011-06-16 @ 22:37:40
URL: http://langtarefterliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0