O I get by with a little help from my friends.

De bästa vännerna kom över i helgen och pratade om djupa saker som den "nya arbetarklassen" och om vilka som räknas dit och om man överhuvudtaget kan tala om en arbetarklass eller om man måste omdefiniera klasstänket. Och så passade vi på att berätta för de bästa vännerna att "vi kan inte få barn vi håller på med provrörsbefruktning!" (För så heter det i folkmun, tror jag, IVF heter det bland oss invigda.) Det kändes som om en stor sten föll från mitt hjärta och de var stöttande, peppande och glada. Jag blev glad. Så. Nu vet dom. Och dom frågade bra frågor som typ "Hur mycket vill ni att vi ska fråga? Ska vi fråga hur det går hela tiden eller ska vi låta er själva ta upp det?" Så himla bra frågor men varken jag eller han hade några svar på det. Vi får ta det som det kommer. Efter att ha distanserat sig lite under den här karusellen kändes det bra att berätta varför, och som vanligt när man delar något stort och kanske tungt med någon eller några man tycker om, så kommer man varandra ännu lite närmre. Jag älskar dem och jag är glad för att de nu är en del av detta. Eller åtminstone vet en del om detta. Jag bad dem dessutom att fråga allt som dem eventuellt ville veta för man vet kanske inte så mycket om man inte själv är inblandad. Så jag fick berätta ungefär allt om hur allt går till. Lite om hur kroppen fungerar och hur ingreppen går till och visa sprutor och berätta läskiga detaljer och det var nyttigt. Både för mig, honom och dem tror jag. Sen käkade vi massor av kakor och drack massor av kaffe och jag och han hade tidigare under dagen konstaterat att det enda som vår orädda katt är rädd för är dammsugaren, men nu kunde vi även konstatera att hon också är rädd för vår minsta kompis som är ettochetthalvt. Hon fick ett välförtjänt träningspass. (Katten alltså.) Sen gick vi och käka indiskt. (Inte jag och katten alltså utan jag och de andra.) Sen blev det skumpa och öl och annan sprit och melodifestivalskval och allsång och dans ända tills jag gav upp vid tre. 

Igår fick bästa läkare [namn] (?) komma till tals i tidningen! Läs här. Jag borde verkligen få de där ungarna snart så jag kan sätta igång och donera ägg!

Kommentarer
Postat av: Mia W

Vad skönt att du har berättat för dina vänner! Det är härligt med stöd även utanför FL osv.



Och ja, jag har märkt att ingen vet vad IVF är haha.... så provrörsbefruktning är nog det som gäller. ;)

2011-03-14 @ 17:59:02
Postat av: Orättvisan.

Jaa, det var faktiskt befriande! :) Även om de såg på oss med "nya" ögon kan man säga så är det skönt med verkligt folk som vet också!

2011-03-14 @ 19:04:32
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: ruht.

Heja dig! Bra gjort av er att berätta för de nära, man behöver även det stödet ibland & nånstans så är det enklare att tillåta sig själv att vara tokdepp/ asglad när dom nära & kära vet.



kraam!

2011-03-14 @ 22:00:12
URL: http://labbstorken.blogspot.com/
Postat av: Orättvisan.

Jaa, hoppas dom inte behandlar en annorlunda bara! Men jaja, det blir nog bra med det med. :) Kram!

2011-03-14 @ 22:21:30
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Icka

Dessa ansiktsuttryck som ett frågetecken när man säger IVF har ja vart med om ja...provrörsBF är mer förståligt. Vi får utbilda dessa stackars människor ;)

2011-03-15 @ 08:48:13
URL: http://ickans.blogg.se/
Postat av: Orättvisan.

Haha! Ja, det är ganska roligt om man råkar säga IVF, de ba: "Huh?" Själv känns det så konstigt att säga "provrörsbefruktning"!

2011-03-15 @ 12:10:31
URL: http://orattvisan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0